Most láttam, hogy lassan vége
júliusnak és még csak egy posztot írtam (miközben majd’ minden szabadidőmet a
hajófaragással töltöm). Hát nosza pótolom az elmaradást.
Valahol ott hagytam abba, hogy az
oldalak és a fenék illesztését belülről üvegszalaggal megerősítettem és
megtapasztaltam milyen az epoxi-láncreakció. A végeredmény egész használható
lett. Nem maradt más hátra, mint az átfordítás, hogy a külső oldalán
folytathassam az építést.
Apám segítségével viszonylag
zökkenőmentesen sikerült átfordítani. Hát nehéz mint…mint egy hajó.
Következhet a hajó külseje. (akkor még azt
gondoltam, hogy a belső oldalhoz képest sokkal kevésbé tagolt felület révén
gyorsan haladhatok majd – nem ragozom: tévedtem).
Az első mozzanat, hogy a fenék és
az oldalak illesztését, illetve az illesztés után itt-ott fennmaradt réseket
kitöltsem a már jól bevált liszt-töltésű műgyantával. Ezen nincs mit
részletezni, bekevertem, behúztam, kész lett, jó lett.
Következő lépés az élek
lecsiszolása és üvegszövettel történő megerősítése. De mielőtt ennek
nekieshettem volna még várt egy fontos alkatrész: a skeg. Ez nem más, mint a
gerinc vonalában a vízbe nyúló él/lap aminek a funkciója, hogy megakadályozza a
hajó oldalcsúszását, illetve ezáltal segítse a kormányzást. Ez a darab kb. 110
cm hosszú és 10 cm magas, illetve mély, majd ha visszaáll a hajó a fenekére (na
de addig még sok víz lefolyik … a homlokomon).
A skeg az eredeti tervek szerint
a fenéklemez maradék anyagából készült volna, de én inkább egy szép
tölgydeszkát választottam…ami persze teljesen felesleges flancolás, mivel ez az
alkatrész csak akkor lesz látható, ha a hajó felborul. (legyen benne valami jó
is).
Szerencsére a tölggyel jó dolgozni,
nem túl nehéz vágni, nem reped, nem hasad és ha valami oknál fogva eljut odáig
a víz (remélem nem fog, ugyanis több réteg üvegszövet műgyanta burkolatot kap)
akkor azt is viszonylag jól bírja vetemedés nélkül.
A gondosan elkészített és a fenéklemez
görbületéhez igazított skeget némi csapolással és a hajó belsejéből, a gerincen
keresztül indított jókora csavarokkal a helyére illesztettem. Itt követtem egy
hibát: olyan jól sikerült, hogy kezdtem elbízni magam („megy ez nekem”).
A skeg |
Az orr is kapott egy bükk lécet...hogy legyen mivel hasítani a vizet |
Ezután jöhetett az élek
körberagasztása üvegszalaggal. Ez is jól sikerült…egyre jobban bíztam magamban
(„egyszerűen jó vagyok”).
A műgyanta kötési idejét
kihasználva összeragasztottam a kormánylapát anyagát és kivágtam a szükséges
formát illetve kormánylapát tartó elemeit, amivel majd a fartükörhöz
kapcsolódik az egész szerkezet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése