Miután megszületett a terv nem maradt más hátra, mint belevágni.
Na de mi is kell ehhez?
Építőanyagok és elszántság.
Mivel az építést megelőző egy évben az építőanyagok árai lendületesen
megindultak a csillagos ég felé, így a megfelelő árú és minőségű építőanyag
felkutatása komoly feladatot jelentett. Így aztán a hozzávalók közül az
elszántság lépett az első helyre.
Az internet feltúrása után végül Lengyelországban (Krakkóban) találtam egy olyan
céget ahol a megfelelő rétegelt lemezeket jelentősen kedvezőbb áron tudtam
beszerezni. Némi izgalomra adott okot, hogy a szállítási költségek leredukálása
érdekben, harmadmagammal rendeltünk anyagokat, ami nem kevés egyeztetést
igényelt, és mindezt a napról napra folyamatosan változó árak és kínálat
mellett.
Végül március elején felcsatoltam a kocsira az utánfutót és
hegyen-völgyön keresztül átrángattam Krakkóba. Majd még ugyanaznap, a már
megrakott és így kb. 500 kg-os utánfutót visszarángattam – hegyen-völgyön -
Budapestre. Kicsit több mint 900 km autózás után, a hazai kínálathoz képest fél
áron (szállítási költséget is belekalkulálva) sikerült beszerezni a rétegelt
lemezeket.
A képen elrejtettünk három hajót... |
Rajzolás.
Ahogy korábban írtam az építés technikája némileg eltér a korában
épített hajómtól. Az első hajó esetében a palánkok pontos kivágási méretei
alapján először azok kerültek felrajzolásra és kivágásra, majd ezek összefűzése
és ragasztása után kerültek be a bordák a hajóba. Ez a stich & glue
technika. Egyszerű, kényelmes és gyors. Előfeltétele egy olyan számítógépes
program, ami a hajó 3D-s rajza alapján lehetővé teszi a palánkok pontos
megrajzolását a csavarodásokkal és hajlításokkal együtt.
Maradt egy lassabb, de klasszikusabb technika, a lapstrake planking.
Ez az a klasszikus technika, amikor előre elkészülnek a bordák, amik egy „építőkeretre”
kerülnek felrögzítésre, majd az így kialakult hajó vázat kell becsomagolni rétegelt lemezzel majd az egészet üvegszövettel. Így
a hajó test háton fekve készül...mármint a hajó fekszik a hátán.
Mivel a palánkolásnál az így elkészült vázhoz kell szabni a palánkokat, így különösen fontos, hogy a bordák és a teljes váz ne csak pontos és szimmetrikus legyen, hanem az építőállványra történő felállításnál minden tekintetben megfeleljen a majdani hajó alakjának. Ha itt valami ferdére sikerül, akkor ez a ferdeség kerül "belepalánkozásra" a hajóba ami azután örökre úgy is marad.
Tehát nem csak a bordáknak kell milliméter pontosnak lenniük, hanem a majdani építőállványnak is.
Ebben a hajóban alapvetően nyolc darab borda van, és a szokvány szerint
hátulról előrefelé számozódnak. Továbbá van egy fartükör (nevezhetjük 0.
bordának) illetve egy orrtőke. Tehát a palánkozást összesen tíz darab belső
alkatrészre kell majd felépíteni.
Az első lépés a bordák megrajzolása.
Alapvetően a hajóban kétféle borda lesz.
- kivágott, ami egy rétegelt lemezből kerül
kivágásra (1-4 és a 8. bordák) - valamint ide tartozik még a fartükör is. Ezeket a bordákat közvetlenül a rétegelt lemezre rajzolom fel, ami így egyenesen kivágható.
- épített, amit nem egy darabból vágok majd ki,
hanem lécekből építem meg (5. 6. és 7. bordák). Ezeknek a bordáknak elsőre egy papír sablont készítek, ami alapján először a lécek kerülnek kivágásra majd végül az egész keret összeállításra a papír sablon alapján.