Nem volt mire várni, eljött az a munkafázis amitől – magabiztosság ide vagy oda – tartottam Mint kiderült teljes joggal.
Valamikor az élek összeragasztása és a laminálás között még elkészítettem a baum és a gaff rúdját, valamint a baum villáját is. Terveim szerint ez a két alkatrész - és velük együtt az árboc is - csak színtelen lakkozást fog kapni, így igyekeztem szép munkát végezni
Gaff és baum...gyalulás előtt |
Egy szép napon kikanyarodtam
Budakeszire, hogy Alvinéknál megvegyem a lamináláshoz szükséges üvegszövetet és
műgyantát. Ezen a ponton még hittem a frissen megszerzett műgyantás
tapasztalatomban … ami estére kb. semmivé olvadt.
Amikor már kezdtem egészen ráérezni erre a
hajóépítés dologra (értsd: végre megtanultam egyenesen fűrészelni és viszonylag
gyorsan és pontosan tudtam újabb és újabb alkatrészeket elkészíteni) eljött az
a pillanat amikor a hajó – vagy inkább a munka – azt mondta: „nem kéne ezt ekkora
arccal csinálni”.
Nosza lamináljunk, ami nem más
mint a hajótest teljes beburkolása műgyantás üvegszövettel. Ahányszor kézbe
veszem az üvegszövetet mindig elcsodálkozom rajta, hogy egy ilyen törékeny és rideg
anyag mint az üveg, mennyire másként viselkedik ha hajszálnál is vékonyabb (mondjuk
pókfonál vékonyságú) szálakká húzzák és ezekből a szálakból szövetet
készítenek. Az eredmény egy nagyon kellemes tapintású, rugalmas, hajlékony,
nehezen elvágható és kézzel nem eltéphető szövet, ami úgy csúszik mint a
szatén. Szóval tulajdonképpen akár jó is lenne vele dolgozni, de mivel
önmagában nem sokat ér, így muszáj valami ragacsot is alkalmazni hozzá. Mondjuk
műgyantát.
Mindenek előtt jöhetett a
laminálást előkészítő csiszolás.
Utálok csiszolni!
Nagyon.
Géppel is.
Ráadásul a „gyorsan lecsiszolom
és kész is van” itt nem érvényes, Ez bizony elég aprólékos munka. Minden
korábban lecsöppent ragasztó vagy műgyanta cseppet eltüntetni, a fa részeket simára
és az éleket ívesre csiszolni bizony türelmet és időt igénylő munka (ez utóbbinak komoly jelentősége lett a munka
folyamán).
Mikor megfelelőnek ítéltem a
felületet gondosan lesöpörtem róla a port egészen addig amíg a legkevesebb
söpörnivalót is találtam rajta.
Ezután le- és kivágtam a szükséges üvegszövet darabokat, gondosan előkészítettem, hogy majd kézre essenek, majd jöhetett az első réteg műgyanta. Ennek
a funkciója, hogy fába beszívódva megfelelő alapot biztosítson a laminátumnak.
Itt sajnos elkövettem azt a hibát, hogy alulbecsültem a munka időigényét és azt
gondoltam, hogy az epoxi kötési ideje alatt kényelmesen sikerül majd az egész
felületet beborítani, így aztán egy bátor mozdulattal bekevertem majd' két liter
epoxit és bekentem vele a teljes külső felületet. Nem kellett volna, de ha már
megtettem, csak előre menekülhettem.
Nem gondoltam, hogy könnyű lesz a
nagy üvegszövetekkel dolgozni, de hogy ennyire nehéz lesz azt el nem tudtam
képzelni. Ha részletekbe is bele mennék, akkor ez többkötetes bejegyzés lenne,
így csak néhány apróság ami nehézzé teszi ezt a műveletet:
Az epoxival átitatott szövetek
csúsznak, lassan ugyan mint a vajasmézes kenyér a falon, de csúsznak. Így a túl nagy darabok hajlamosak összegyűrődni, amikor a levegőt
próbálom kiszorítani alóla. Amikor a hajó oldalán lefolyó műgyantát próbálom
felhúzni ezzel jó eséllyel összegyűröm a már kisimított szövetet. A laza
szerkezet miatt a szövet bizonyos mértékig felveszi ugyan az ívek miatti
torzulásokat, azonban a túlzott görbületek vagy a sarkok miatti torzulások a
legváratlanabb helyeken okoznak gyűrődés (sosem ott és sosem akkor ahol és amikor az ember számítana rá). Ezeket a gyűrődéseket eltüntetni nem
lehet, legfeljebb odébb terelgetni a bekenő lappal. Ha szerencsém van, akkor
egészen a szövet széléig tudom terelgetni, és akkor ki lehet „simogatni” az
anyagból - persze legtöbbször nincs szerencsém, Az éleknél az ember azt
gondolná, hogy ha valahol, hát ott rendesen ráfeszül az anyag a hajótestre. Hát
nem, még véletlenül sem. A legtöbb buborék pont az éleknél maradt a szövet
alatt. A széleknél túllógó szöveten szépen végigfolyik a műgyanta és vagy összegyűlik
a szegélylécen, vagy továbbfolyik az ember ruhájára. Ennek köszönhetően a
nadrágom annyira átázott, hogy a munka végén a zsebemben tartott telefont
komolyan ki kellett tépni a zsebemből. …és még hosszan sorolhatnám mindazt, amit
nagy valószínűséggel a saját gyakorlatlanságomnak köszönhetek.
Mivel a napi munkát elég későn kezdtem (itt jön képbe, hogy aznap
délelőtt még az anyagbeszerzéssel voltam elfoglalva és csak kb. délután 4 óra körül
kezdtem neki a tényleges laminálásnak), így persze a vége is elég későire
sikerült. Mondhatom, hogy rám sötétedett. Elfáradtam és kevés hijján a kedvem
is elment az egésztől, ráadásul a végeredmény is elkeserítően ronda lett (fel is adtam azt a tervet, hogy before/after képeket készítsek).
Másnap a megkötött epoxit látva egy kicsit megenyhült ez a kedvetlenség, és miután a hibákat is kijavítottam újra bizakodó lettem, hogy talán még idén ősszel vízre kerülhet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése