Valahol ott hagytam abba november elején, hogy
eljött a téli álom ideje. Nos január második felében a medve kidugta az orrát, aztán az orr magával
vitte az egész medvét és azt találták megállapítani, hogy hamarosan itt a
tavasz (azért gyanítom, hogy az osztrákok a három méter hó alól ezt kicsit
máshogy látják). Ha pedig itt a tavasz, akkor eljött a hajóépítés ideje.
Tekintve, hogy az időjárás nem támogatja a szabadban végzett munkát, mivel sem
a hátralévő lakkozáshoz sem az árboc elkészítéséhez nincs elég meleg, így a
hajtóművel folytattam a munkát. Szóval vitorlavarrás.
A vitorlavarrásban az a jó, hogy elég
egyszerű, ugyanis csak a nagy lepedőket kell egymáshoz varrni és kész is van.
Csak egy pár apróság tudja megbonyolítani.
Ilyen pl. maga a tervezés, vagy az, hogy az
anyag összeillesztésénél figyelembe kel venni a textil nyúlását (ami persze a
választott anyag tekintetében hosszában és keresztben messze nem egyforma), fel
kell varrni a széleken végigfutó hevedert, ami majd a kifeszítésnél és a
rögzítésnél viseli a terhelés nagy részét, aztán a sarkoknál és a reffelési
pontoknál erősítéseket kell belevarrni és mindezt úgy, hogy ne csak jó legyen,
hanem szép is.
Szóval „egyszerű” az egész csak
előbb meg kell tanulni varrni.
Kezdjük a tervezésnél (ehhez nem
kell varrástudás – ja, de).
Mivel már egy csomó dolgot átterveztem a hajón
az eredeti tervekhez képest, így kézenfekvő volt, hogy a vitorlát is
újrarajzolom. Az alapméretek meghatározása sem volt könnyű, de a vitorla
megrajzolása még nehezebb volt. Elméletileg rendelkezésemre állt egy CAD alapú
vitorlatervező program, ami a vitorla adatai alapján megadja a kivágandó
anyagok koordinátáit. Ezeket aztán fel kell mérni a kiterített vászonra, körbevágni
és kész.
A vitorla anyaga tekintetében,
hosszas gondolkodás után végül egy természetes anyag, az angin mellett
döntöttem. Bár a hajóépítők oldalán más anyagot ajánlottak, ami kétségkívül jobb lett volna, és hajlottam is rá, azonban – a megrendelés előtt egy
pillanattal felülbíráltam a döntésemet és inkább egy olyan anyagot
választottam, ami egyrészt harmadannyiba kerül, másrészt - tekintve a
vitorlavarrás egyik valószínű kimenetelét – belátható időn belül, természetes
úton lebomlik.
Az angin gyengeségei ezzel szemben – pamut
lévén – az összemenésre való hajlam, a szakadékonyság (de csak az egyik
irányba) és a nyúlékonyság (a szakadékonyságra merőlegesen). Milyen jó lenne, ha a nyúlékonyság és az
összemenésre való hajlam kiegyenlítené egymást, de persze szó sincs erről. Az
angin csak keresztben nyúlik, hosszában alig (szakadékonyság tekintetében
viszont hosszában szakad és keresztben nem – ennek a nagyvitorlánál lesz
komolyabb jelentősége), összemenni ellenben remekül tud bármilyen irányban. Ez
utóbbit kiküszöbölendő be kell avatni az anyagot. Nosza ezen ne múljon!
Beavattam. Részletesen elmondtam neki, hogy mire számíthat. Szét
fogom vágni, hogy valahogy egész máshogy varrjam össze. Nem nagyon reagált rá,
úgyhogy bevágtam a mosógépbe. Lett is meglepetés: a 150 cm széles anyagból
egyszeriben 142 cm-es lett (vasalás után visszanyúlt 145 cm-re). De így már
lehetett tervezni.
Jól átgondolt óvatosságból
fakadóan először az orrvitorlát szerettem volna elkészíteni. Ez ugyanis egy egyetlen
darabból álló, alig két négyzetméteres vászondarab, ahol viszonylag könnyen
begyakorolhatom a vitorlavarrás csinját-binját.
Szerencsére a tágabb családi
körben, minden háztartásban található egy darab varrógép, így lehetett
válogatni. Párom aggódó tekintetétől kísérve a földrajzilag legközelebbi darabot
választottam. Végül néhány feszültséget sem nélkülöző instrukció és a megfelelő
beállításokkal való hosszas bajlódás - és kilométerben mérhető visszabontott próbavarrás - után
sikerült néhány egészen elfogadható varratot létrehoznom. Már majdnem büszke
voltam magamra.
De ekkor jött a neheze, meg
kellet varrni a VITORLÁT.
Első mozzanat a szegély bevarrása
volt. Ez nem más mint egy 4 cm széles pamut heveder, amit a vitorla duplán
felhajtott szélébe hajtogattam be, majd kétsoros cikkcakk öltéssel varrtam
végig.
A szegély bevarrása (piros a varrat) |
Ezt a beszegést már a tervezéskor is fontos volt szem előtt tartani,
mert a dupla felhajtás miatt oldalanként 8-8 cm anyagveszteséggel kellett
számolni, ami a szemközti oldalak miatt végül 16 cm-t jelentett.
Ez szerencsére nem volt túl bonyolult ellenben
remek lehetőség volt az élesben való gyakorlásra. A sarkalatos pontok a sarkok
voltak, ahol sarkon kellett fordítani a 3 méteres vásznat. Ráadásul itt a
hevederek átfedése miatt megduplázódott az anyag vastagsága is. Menet közben
derült ki, hogy bár maga a feladat nem nagy ördöngösség, azonban a többrétegű
anyag miatt a varrógép anyagtovábbító fogai csak az alsó egy-két réteget viszik
megfelelően, míg a felső rétegek a talp alatt csúszva szép lassan lemaradnak az
alsótól. Ezt kiküszöbölendő beszereztem az erre a célra kitalált
varrógépalkatrészt, a felsőanyag-továbbító talpat. Ez egy olyan talp – nem
meglepő módon a felső anyagot továbbítja - aminek kis fogai az alsó fogakhoz
igazodva egy apró mechanika által lépegetnek és viszik magukkal a felső réteget
is (találó az angol neve: walking foot). Ezzel már egész egyenletes és sima
varrást sikerült létrehoznom.
Miután körbeértem a dupla soros
varrással jöhettek a sarokerősítések.
Az első (néhány) kudarc után arra
jutottam, hogy az izgő-mozgó anyagra képtelenség közvetlenül felrajzolni a
szükséges körívet, így elkészítettem a papír sablont amivel már gyerekjáték
volt a munka. Mármint addig, amíg ki kellett vágni a papírból. Azt anyagra
átmásolni, majd kivágni és beszegni, mindezt úgy, hogy a sarkonként két erősítő
darab lehetőleg tökéletesen egyforma legyen az már egészen más ügy volt. Az
orrvitorla esetében ez „csak” hat, páronként egyforma darab volt, azonban a
nagyvitorlánál, a reffelési pontokat is beleszámítva, már 12 darabbal kellett
megdolgozni.
Valahol ezen a ponton kezdtem átértékelni a
készen vásárolható (megrendelésre készülő) vitorlák árát. Már nem is tűntek
olyan drágának.
Miután a sarokerősítések elkészültek, jöhetett
a felvarrásuk. Ez volt a legnehezebb része az egész műveletnek. Nem csak a
vitorla sarkához kellett odaigazítani, hanem a sarkonként két darabot egymáshoz
is úgy, hogy az egyik az egyik oldalon van, másik a másik oldalon. Mindezt
lehetőleg olyan pontosan,hogy az összevarráskor ne fordulhasson elő – de
előfordult – hogy míg felül szépen varrogatok (szépen, hát hogyne), addig alul
„lesétálok” az anyagról. Éljenek a gombostűk! Hasznos, ámde rendkívül alattomos
eszközök. Bár kétségtelen, hogy összetartják az anyagot, azonban a három
méteres anyag mozgatásánál a legváratlanabb pillanatokban tudnak beleszúrni az
ember kezébe – és egyéb testrészeibe. Meg mertem volna esküdni, hogy voltak
olyan gombostűk is, amik direkt álltak bele a kezembe – pl. az egyik fehér fejű
egyetlen saroknál legalább ötször szúrt meg, de aztán bosszút álltam…
kicseréltem egy zöld fejűre. (A fehér nem volt elég feltűnő a világos anyagon,
így könnyen rámarkoltam többször is). Az egész hajóépítés során nem történt
annyi sérülésem, mint a vitorlavarrásakor.
A sarokerősítések felvarrása után
már csak két dolog maradt. Egyrészt a sarkok pontos terv szerinti keresztül-kasul
átvarrása (ez szintén nem volt egyszerű művelet), másrészt a majdani
vitorlakarikák körül a szegély keresztülvarrása.
…és elkészült az orrvitorla.
Nem volt szép, viszont legalább
azt sem tudom, hogy egyáltalán jó-e, mindenesetre kétségtelenül vitorla
jelleget öltött.
Vissza tervezéshez!
Sajnos a nagyvitorlánál (grósz) a program
sehogy sem tudott megbirkózni a két darabból varrt vitorlával. Bár a tervet
szépen megrajzolta, azonban a kivágási rajznál vagy egy, vagy három darabot
adott meg (ami persze átlagosan két darab, de mégsem az igazi). Szóval áttértem
papír alapú tervezésre. Itt újabb szempontot kellett beleépíteni a rajzolásba.
Magát az anyagot. Eredetileg ugyanis úgy terveztem, hogy vízszintes csíkokból
varrom össze, azonban az anyag nyúlása (keresztben) és a szakadékonysága
(hosszában) miatt inkább a függőleges csíkokból történő összevarrás mellett
döntöttem. Így a legnagyobb terhelés a hátsó élen keresztirányban jelentkezik,
ami így már önmagában is jobban ellenáll a szakadásnak (beszegés után
elszakíthatatlan).
Hamarosan szembesültem azzal a
mértani találós kérdéssel, hogy hogyan rajzoljunk meg egy szabálytalan
négyszöget úgy, hogy ismerjük három oldalát és az egyik szögét. Némi online
trigonometriai számítás után végre sikerült egy pontos, az anyagra
felrajzolható tervet készíteni.
Ezt követően jöhetett a két darab összevarrása. Na ez tényleg nem volt nehéz csak az anyagszélek párhuzamosságára, az egyenletes öltésekre és a gyűrődések elkerülésére kellett figyelni amellett, hogy az összeillesztéshez használt gombostűket se varrjam át géppel és ne is szúrjanak meg nagyon, valamint a meglehetősen nagy anyagot akadály nélkül tudjam áttuszkolni a varrógép nyílásán. Szóval egyszerű volt az egész.
A két darabot egymásba hajtva illesztettem össze és két sorban varrtam végig |
Hogy átférjen a varrógépen fel kellett tekerni mint egy rétest...középen a gombostűk (még jó, hogy ilyen hosszú az előszoba) |
Mint Singer a varrógépet... |
cikk-cakk |
Ezután már csak fel kellett mérni a tervet az összevarrt anyagra egy
körzővel…egy három és fél méteres körzővel.
Egy spárga és egy évek óta csak
ajtókitámasztásra használt kézi súlyzó segítségével hamarosan a lábaim
előtt/alatt hevert kiterítve és megrajzolva a VÁSZON, ami első ránézésre – majd
a másodikra és a harmadikra is - baromi nagy volt.
Jöhetett a tényleges vitorlaforma megrajzolása
és kiszabása.
Ez annyiban tér el a sima négyszög alaktól, hogy a hátsó él
kivételével a többi élnek van egy nem túl nagy íveltsége (van amikor a hátsó élnek is van, de ez nem az a fazon). Ez adja majd meg a
vitorla öblösségét, ha majd belekap a szél. Kézi rajz következett. A
körülményekhez mérten egész jól sikerült. Majd nagy levegőt vettem és
belevágtam. Nem voltam maradéktalanul nyugodt mikor éppen szétszabdaltam a nagy
gonddal összevarrt anyagot, de végül sikerült.
Miután ezzel megvoltam, jöhetett
a beszegés, ami megegyezett az orrvitorlánál alkalmazott módszerrel (és persze
itt is rá kellett számolni az oldalanként 8 cm-es plusz szegélyt amit a heveder
majd felvesz). Egy apró csavar volt csak a dologban, mégpedig az, hogy a
reffelés vonalában is fel kellett varrni a hevederből két csíkot az anyag két
oldalára.
A nagyvitorla varrása
részleteiben nem nagyon tért el az orrvitorlától (szegély,
sarokerősítések…gombostűk), azonban a több mint háromszor akkora mérete
miatt – hála a gravitációnak – már
önálló mozgásra is képes volt. A legváratlanabb pillanatokban indult meg lefelé
az asztal szélén, magával rántva a tű alatt araszoló részeket is. Összenőttem a
varratszedő eszközzel. Ráadásul a nagyobb anyagban a gombostűk is sokkal jobban
el tudtak bújni…csak a hegyüket dugták ki. Volt olyan gombostű, aminek csak a színes gombját találtam meg, míg a tű része - immár jelöletlenül - valahol az anyagban állt lesben. Végül persze az is meg lett és a vitorlát sem véreztem össze.
Baromi nagy |
Varrogatunk, varrogatunk? |
Walking foot |
A végeredmény azonban kétségtelen
fejlődést mutatott az orrvitorlához képest.
Nem maradt más hátra, a kész
vitorlákat – a földön, asztalon, egyéb helyeken történt vonszolás után – ki
kellett mosni.
Gyerekjáték.
Amivel nem számoltam az a szegélyt alkotó
pamutheveder. Elfelejtettem beavatni (nem mondtam el neki, hogy mire számítson
… és ki sem mostam) így a szépen elkészített
szegélyt a benne húzódó és a mosástól összeugrott heveder olyan ráncosra
húzta mint ahogy az ember ujjai néznek ki egy órás pancsolás után. Mivel egy
rendkívül tanulékony négyéves is van a háztartásban, így csak annyit tudtam
mondani, hogy a „csuda vigye el” (de hogy mit gondoltam azt még ide sem írom
le).
Végül egy estényi szorgos vasalás után -
életemben összesen nem vasaltam annyit, mint most egyetlen hét alatt - sikerült
egészen elfogadhatóvá varázsolni, így nem maradt más hátra, mint a
ponyvakarikák beütése a kijelölt helyekre.
Jöjjön az árboc!