december 23, 2022

A hajóépítés rendkívül addiktív tevékenység - 3. rész: Újra itt


Több mint fél év telt el azóta, hogy utoljára írtam a blogban, ami erősen szépített adat, mivel inkább a kilenc hónaphoz közelítünk.

Ennek alapvető oka az, hogy a tervezett hajóépítés mellett számtalan nem tervezett dolog is időt kért magának, és bár „Navigare necesse est, vivere non necesse” azért ebben nem egészen értek egyet Pompeiusszal.

Azért persze nem teltek tétlenül ezek a hónapok.

Mi minden történt a „hajóval” amíg látszólag nem történt semmi?

Miután mindent megrajzoltam, jöhetett a kivágás és a lécezés.

 

A bordák kivágása:

Na ez már igazi hajóalkatrész.

Ahogy korábban írtam, kétféle borda lesz. Az egyik a rétegelt lemezből kivágott (teli) borda, a másik a kabin lécekből összeállított borda-keretei.

Mivel még mindig úgy éreztem, hogy az elszántságom nagyobb mint az ide vonatkozó szakmai tudásom, így inkább az egyszerűbbekkel kezdtem. Ezek a rétegelt lemezből kivágott bordák. Semmi más nem kell hozzá csak egy dekopír fűrész (menet közben kiderült, hogy két dekopír fűrész kellett – mivel az ős noname szerszámom közel húsz év után feladta a harcot), meg egy gyalu, továbbá egy véső egy csiszoló és egy fúró…na meg egy nagy adag elszántság, amikor kisebb-nagyobb darabokra vágom az időközben a csillagos égig dráguló alapanyagot.

A bordák kivágása nem okozott különösebb gondot vagy nehézséget - erre emlékezzünk majd akkor is amikor megpróbálom összeállítani a hajót - így erre több szót nem is fecsérelnék, de azért egy rövid videót összeállítottam róla.

 





 

Miután kivágtam a bordákat a következő lépés az elemek körbelécezése volt.

Ez már egy kicsit izgalmasabb volt, mivel itt erősen visszaüthetett már egy kisebb pontatlanság is. Eredetileg az volt az elképzelés, hogy a léceket a sarkoknál átfedéssel illesztem össze, de a nagyon lapos szögek miatt végül az egyszerű összeillesztés is adott elegendő felületet, hogy a lécek kellően erősen tudjanak egymáshoz kapcsolódni. Ráadásul az előző hajónál már alkalmazott módszerrel a léceket nem csak ragasztottam, hanem csapoltam is, ami így már tényleg elég strapabíró eredményt adott.

Sokat segített az időközben beszerzett japán fűrész is ami még a nem túl gyakorlott kezemben is kielégítően pontos vágást eredményezett.



 







A két fentebb leírt feladat gyakorlatilag tavasztól egészen őszig elhúzódott a már említett egyebek miatt. Ilyen volt pl. egy sólyakocsi építése, a „régi” hajóhoz, amivel együtt járt az utánfutó átépítése, a sólyakocsi befogadásához. Ha már jármű, nem tűrt halasztást az autó teljes futómű és fék felújítása sem, valamint ősszel egy háromnaposra tervezet de végül – előrebocsátom nem az én hibámból – majd’ egy hónapos lakásfelújítás. A tavaszi és az őszi munkák között természetesen nyaralásra is futotta az időből, azonban ezek mellett nem csoda, hogy a hajó csak lassan készült. (Eljátszottam a gondolattal, hogy a hajó neve legyen "Luca széke" de ezt idejekorán elvetettem)

Ennek persze az lett a következménye, hogy látva a munka haladását – pontosabban a haladás sebességét, még pontosabban a lassúságát - még nyáron módosítottam az építés ütemezésén, ami a „most elkezdem és két év múlva befejezem”-ről elég sokat finomodott. Eszerint a hajó összeállításával várok 2023 tavaszig. Addig azonban előkészítek minden olyan alkatrészt, amit még a hajó összeállítása előtt el lehet vagy éppen el kell készíteni félig meddig fedett helyen.

Eszerint a várható menetrend:

-        Idénre (2022 ősz – tél) - az elképzelés szerint az alábbiak:

-      bordák,

-      fartükör,

-      orrtőke,

-      bum,

-      gaffrúd,

-      árboc

-      orrárboc

 

-        2023 tavaszán kerül sor a sátorállításra, és ezzel együtt az építőállvány összeállítására,

-        2023 tavasz-nyár-ősz a hajótest összeállítása és laminálása annyira, hogy ősszel nyugodt szívvel tehessem el téli álmot aludni.

-        2023 – 2024 télre az árbocállvány, a kormányszerezet, a motortartó, a vitorla és a svert elkészítése

-        2024 tavasztól a befejezésig a felső és a belső részek megépítése...

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése