Több mint fél év telt el azóta, hogy utoljára írtam a blogban, ami erősen szépített adat, mivel inkább a kilenc hónaphoz közelítünk.
Ennek
alapvető oka az, hogy a tervezett hajóépítés mellett számtalan nem tervezett
dolog is időt kért magának, és bár „Navigare necesse est, vivere non necesse”
azért ebben nem egészen értek egyet Pompeiusszal.
Azért
persze nem teltek tétlenül ezek a hónapok.
Mi
minden történt a „hajóval” amíg látszólag nem történt semmi?
Miután
mindent megrajzoltam, jöhetett a kivágás és a lécezés.
A
bordák kivágása:
Na
ez már igazi hajóalkatrész.
Ahogy
korábban írtam, kétféle borda lesz. Az egyik a rétegelt lemezből kivágott
(teli) borda, a másik a kabin lécekből összeállított borda-keretei.
Mivel
még mindig úgy éreztem, hogy az elszántságom nagyobb mint az ide vonatkozó szakmai
tudásom, így inkább az egyszerűbbekkel kezdtem. Ezek a rétegelt lemezből
kivágott bordák. Semmi más nem kell hozzá csak egy dekopír fűrész (menet közben
kiderült, hogy két dekopír fűrész kellett – mivel az ős noname szerszámom közel
húsz év után feladta a harcot), meg egy gyalu, továbbá egy véső egy csiszoló és
egy fúró…na meg egy nagy adag elszántság, amikor kisebb-nagyobb darabokra vágom az időközben a csillagos égig dráguló alapanyagot.
A bordák kivágása nem okozott különösebb gondot vagy nehézséget - erre emlékezzünk majd akkor is amikor megpróbálom összeállítani a hajót - így erre több szót nem is fecsérelnék, de azért egy rövid videót összeállítottam róla.
Miután
kivágtam a bordákat a következő lépés az elemek körbelécezése volt.
Ez
már egy kicsit izgalmasabb volt, mivel itt erősen visszaüthetett már egy kisebb
pontatlanság is. Eredetileg az volt az elképzelés, hogy a léceket a sarkoknál
átfedéssel illesztem össze, de a nagyon lapos szögek miatt végül az egyszerű összeillesztés is adott
elegendő felületet, hogy a lécek kellően erősen tudjanak egymáshoz kapcsolódni.
Ráadásul az előző hajónál már alkalmazott módszerrel a léceket nem csak
ragasztottam, hanem csapoltam is, ami így már tényleg elég strapabíró eredményt
adott.
Sokat
segített az időközben beszerzett japán fűrész is ami még a nem túl gyakorlott
kezemben is kielégítően pontos vágást eredményezett.
A két fentebb leírt feladat gyakorlatilag tavasztól egészen őszig elhúzódott a már említett egyebek miatt. Ilyen volt pl. egy sólyakocsi építése, a „régi” hajóhoz, amivel együtt járt az utánfutó átépítése, a sólyakocsi befogadásához. Ha már jármű, nem tűrt halasztást az autó teljes futómű és fék felújítása sem, valamint ősszel egy háromnaposra tervezet de végül – előrebocsátom nem az én hibámból – majd’ egy hónapos lakásfelújítás. A tavaszi és az őszi munkák között természetesen nyaralásra is futotta az időből, azonban ezek mellett nem csoda, hogy a hajó csak lassan készült. (Eljátszottam a gondolattal, hogy a hajó neve legyen "Luca széke" de ezt idejekorán elvetettem)
Ennek persze az lett a következménye, hogy látva a munka haladását – pontosabban a haladás sebességét, még pontosabban a lassúságát - még nyáron módosítottam az építés ütemezésén, ami a „most elkezdem és két év múlva befejezem”-ről elég sokat finomodott. Eszerint a hajó összeállításával várok 2023 tavaszig. Addig azonban előkészítek minden olyan alkatrészt, amit még a hajó összeállítása előtt el lehet vagy éppen el kell készíteni félig meddig fedett helyen.
Eszerint
a várható menetrend:
-
Idénre
(2022 ősz – tél) - az elképzelés szerint az alábbiak:
- bordák,
- fartükör,
- orrtőke,
- bum,
- gaffrúd,
- árboc
- orrárboc
-
2023
tavaszán kerül sor a sátorállításra, és ezzel együtt az építőállvány
összeállítására,
-
2023
tavasz-nyár-ősz a hajótest összeállítása és laminálása annyira, hogy ősszel nyugodt
szívvel tehessem el téli álmot aludni.
-
2023
– 2024 télre az árbocállvány, a kormányszerezet, a motortartó, a vitorla és a svert elkészítése
-
2024
tavasztól a befejezésig a felső és a belső részek megépítése...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése