Akkor kezdjük…
Na de hol is kezdődött? Valahol óvodás
koromban. Tihanyban egy vállalati üdülőben (akkor még ilyenek is voltak) egy
ismerősünk Sirály nevű, gyönyörű fa hajóján (ez egy balatoni cirkáló, de sajnos
a pontos hajóosztályt nem ismerem). Aztán folytatódott jó néhány évvel később 14
éves koromban ugyanott egy vitorlástáborral. Egy hét vitorlázás Kalózokkal. Szerelem
első érzésre. Aztán sok-sok év a szárazföldön, de valahogy mindig bennem volt,
hogy jó volna vízre szállni. Naná, hogy vitorlással.
Aztán kb. 30 évvel később, amikor
párom kb. 30 éves autóját (micsoda egybeesés) próbáltam eladni a neten, a
használtautós oldalon – ahol egyébként hajókat is lehet adni-venni –
belebotlottam egy nem is túl drága vitorlásba. Rögtön beindult a fantáziám, és
elkezdtem keresgélni a neten további vitorláskínálat után. Az egyik keresésnél
feljött az amatőr hajóépítők oldala. Belenéztem (minden így kezdődik: csak
megnézem). Hajóépítés, otthon, hát hogyne. Azt nem lehet csak úgy otthon a
garázsban…ja, de lehet. De az egy külön szakma, azt nem tudja akárki, ahhoz
szakismeretek kellenek…ja, hogy elég ha az ember ügyesen bánik a fával? Ok, de
nálunk nincsenek is olyan faanyagok…mi, hogy rétegelt lemez? Ja, az van.
Vízálló is. Főzésálló is. Hoppá tényleg! Erről a vízálló rétegelt lemezről már
hallottam korábban.
Na jó nézzük milyen hajók ezek.
Kajak, kenu, evezős csónak, dobozhajók (közelítünk)…és egy klasszikus vitorlás.
És milyen szép. Na jó, de ilyet végképp nem lehet csak úgy a garázsban
csinálni…oké, ez pont egy garázsban készült. Itt mozdult meg bennem valami,
hiszen elég sok mindent csináltam már magamnak fából, fémből, az autóimat is
magam szerelem, az is jármű mint a hajó.
Nyilván nem fogok hajót építeni, nem
ment el az eszem, de azért műszaki ember lévén kíváncsi lettem, hogy is néz ki
egy ilyen terv. És mi alapján készül egy ilyen hajó? Tervek? Internet!
A briteknél meg az amerikaiaknál
elég komoly kultusza van a saját építésű hajóknak. És óriási a kínálat…csak
drágák ezek a tervek…ráadásul angolszász mértékegységek. Hát hogy a bánatban lehet
lábban számolni, meg hüvelykben törtekkel, milyen méret már az hogy 4” 5/8? Na
ugye, hogy nem építek hajót. Werszko? Hát az meg ki? Hát ez: www.dinghy.pl ...hát ez
...elég érdekes és ingyenes és metrikus mértek. Csak letöltöm, mert szeretem a
műszaki rajzokat (ez van,akad aki Monet-t szereti más Van Gogh-ot, megint más
Picasso-t, én a műszaki rajzokat). Nem építek hajót csak megnézem. Bár az a
kicsi nem is olyan bonyolult. Meg az a másik, a kicsit nagyobb sem. Ezt meg is
tudnám építeni, ha hajót akarnék építeni, de nem akarok. Még a helyet is meg
tudnám oldani. De nem fogok hajót építeni. Még a családi büdzsébe is beleférne.
De nem fogok hajót építeni. Ez a négy méteres elférne a kocsi tetején is, de
nem fogok hajót építeni, csak gondolkodom… És mondjuk a Velencei-tó nincs is
messze, sőt a Balaton sincs a világ végén. De nem fogok hajót építeni.
De, fogok hajót építeni.
Ez a 4,2 méteres skiff pont jó
lesz.
…hát valahogy így indult.
Azt azért sejtettem, hogy nagy fa vágja belém a fejszéjét.
Kell egy hely! Kert ugyan megoldható
de az eső ellen nem véd, meg a hideg ellen sem, meg a nap ellen sem. Sőt ha
jobban belegondolok, igazán semmi ellen nem véd. Nincs más hátra bérelni kell
egy garázst. Na ez drága móka. Mi lenne, ha egy sátorgarázst vennék vagy
kölcsönöznék. Ez még drágább. Takaróponyva? Az nem véd eléggé ráadásul az
epoxihoz néha meleget is kell csinálni. Akkor marad a sátor. Fóliasátor? Túl
nagy és drága. Google a barátom, sátor szóra egyszer csak feldobott egy 3 x 6
méteres esküvői sátrat, zöldet(!?) - gondolom vadász esküvőhöz való. Életemben
nem láttam még ilyen rondát, de azért elgondolkodtatott. Főleg mert nem is
drága. Azért persze lehetne olcsóbb. Használt is jó lenne, ami persze nincs.
Illetve van egy egész olcsó csak a ponyvája szakadt, és egy pár rúdja van
elgörbülve, mintha Amerikából egy hurrikán hozta volna idáig…néhány „leszállással”.
Na de mi a helyzet a külföldi oldalakkal? Itt is van egy, olcsóbb is mint a
hazai, ott is van, ez még szállítással is olcsóbb mint itthon. Végül akadt egy
ami új is, szállítással együtt sem több húszezernél, ablakok is vannak rajta
(munka közben lehet nézegetni kifelé – ez főleg körfűrésszel a kézben izgalmas),
3x6 méteres, körbe ponyvázható, tehát be lehet fűteni valamennyire, mondjuk 20
fok fölé. Úgy számolom, hogy egy évet kell kibírnia. Az e-bay ismét megoldotta
a kérdést. (korában már bevált, amikor a már emlegetett 30 éves autóhoz
kerestem alkatrészt és az itthoni 40-50 ezres ajánlatokhoz képest Amerikából,
szállítással együtt 15 ezerért sikerült ugyanazt beszereznem).
Már csak egy platform kell, amire
az építő állványt fel tudom állítani, illetve egy asztal amin lehet dolgozni. A
platformot négy raklap fogja alkotni, az asztalhoz pedig a nyáron leselejtezett
– sokat látott - asztallaphoz építek lábakat. Még egy satu is akadt a sufni
sarkából.
Mivel nem tudom mennyi időt fogok
tudni a hajóépítésre fordítani, így az elérhető leírásokra támaszkodva úgy kalkuláltam,
hogy ha tavasszal elkezdem, akkor nyárra elkészülök... mármint a jövő nyárra.
Elindult tehát a műhely
beszerzése és felszerelése. Néhány kéziszerszámon és magamat ismerve nagyobb
dózis fúróhegyen kívül egy kézi körfűrész van a bevásárló listán.
Közben esténként az internetet
feltúrva faanyagok beszerzési forrásait kutattam, amiben nagy segítségem volt a
már említett Amatőr Hajóépítők oldala.
Ez az oldal sok egyéb dologban is
nagyon hasznosnak bizonyult, ráadásul a fórumon látatlanban, ismeretlenül is
sok hasznos tippet, tanácsot kaptam (pl. az árboccal kapcsolatban).Ezt ezúton
is köszönöm ismeretlen segítőimnek!
A maradék időmben pedig a
kiszemelt hajó tervrajzait bújtam. Mire áttanulmányoztam, már azt is tudtam,
hogy mit fogok változtatni rajta.
Mindenekelőtt az üléslapokat
tartó bordákat és lábakat fogom úgy kialakítani, hogy a középső és a hátsó
ülésnél zárt légtartályokat kapjak. Tudom, hogy fa hajó nem süllyed el, de
mivel az elképzelések szerint a – most még - háromévesünk is ott lesz a fedélzeten,
mindenképpen egy még jobban fennmaradó hajót szeretnék építeni.
A vitorlát is átszabnám. Az
eredeti Lug vitorlához képest inkább egy orrvitorlával kiegészített Gaff vitorlát
szeretnék. Ehhez alaposan áttanulmányoztam a laterálfelületek számítását és a
támadáspontok viszonyát és arra jutottam, hogy a gaffvitorla laterálfelületének
(ezt a szót nem vagyok hajlandó többször leírni) támadáspontja hátrébb kerül
ugyan a Lug-hoz képest, azonban a nem egészen 2 nm-es fok ezt pont
ellensúlyozni fogja. Ehhez a vitorlázathoz persze már árbocfeszítők is kelleni
fognak. Ennek a terveit Werszko egy másik hajójánál meg is találtam. Illetve a
vorstag alsó rögzítését veretek nélkül közvetlenül az orrtőkébe kötném be.
Ehhez az orrtőkét keményfából kell kialakítani és az eredeti tervhez képest
némileg átformálni a felső végét. Az oldalfeszítők bekötéséhez pedig egy-egy
kisebb megerősítés lesz szükséges az oldalpalánkokon.
További módosítás egy gerinc. Bár
az eredeti terv nem írja, én valahogy mégis hiszek a hajó gerincben (embernek,
hajónak legyen gerince!), ezért egy gerinc beépítésével, amolyan belső
merevítővel kalkuláltam. A fartükör sem ússza meg a módosítást. Eredetileg egy
6mm-es lemezből készül és megerősítés csak az ülés feletti részen van egy
6mm-es és egy 12mm-es lappal megtámogatva. Így az ülés alatt a vastagsága 6mm,
míg az ülés felett 24mm. Úgy tervezem, hogy két teljes fartükröt készítek
6mm-es lemezből, így két darabból összeragasztva az aljától a tetejéig 12 mm
lesz (és ha nagyon bevadulok, akkor a kettő közé üvegszál erősítést is teszek
egy rétegben). Ahhoz hogy a kormánylapát tartóját biztonságosan bele tudjam
rögzíteni, sőt adott esetben egy kisebb motort is fel lehessen szerelni a
fenéklemeztől a fartükör tetejéig, majd onnan két oldalra „T” alakban egy 20 mm
vastag keményfa deszkából építek egy merevítőt.
Akkor miért pont az árboc
maradjon ki? Mivel a hajó fából készül... aha, hát hogyne, egy igazi hajóács
most körberöhögne...na jól van tehát rétegelt lemez meg műgyanta de fának fog
kinézni, így arra gondoltam, hogy az eredeti alumínium terv helyett fa árbocot
építek. Itt több verzió is felmerült. Én elsőre a legegyszerűbb megoldásra
gondoltam, nevezetesen tömör vörösfenyő rúdra... a fórumon meg arra gondoltak,
hogy ez túl nehéz lesz, meg is győztek róla hamar. Maradt az üreges verzió, ami
nyilván lényegesen könnyebb lesz. Itt még három megoldás van versenyben: 1. A
madárcsőr lécekből ragasztott, 2. egyenes, egyszerű lécekből ragasztott doboz szerkezet (ennek a külseje
négyszögletes, tehát még nem biztos, hogy jó, de elkészíteni lényegesen
egyszerűbb), illetve 3. Egy megfelelő méretű bambusz rúd. A verseny még tart, a
versenyzők fej-fej mellett haladnak, akarom mondani állnak mert hogy árbocok.
Már csak építeni kell.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése