Jól elmaradtam a blog írással.
Ennek egyik oka, hogy a
rengeteg napi munka, aztán a jól megérdemelt nyaralás mellett nem sok energiám
maradt írásra, a másik (és ez a nyomósabb) nem csináltam semmi olyat, ami
elegendő lett volna akár csak egyetlen bejegyzésnyi szöveghez. Mostanra azonban
összejött egy bejegyzésnyi elvégzett munka.
Egy kicsit összefoglalom, hogy
mi minden volt, ami előrevitte a hajó épülését az átfordítás előtti pillanatig.
(hajóépítők tudják, hogy az átfordítás minden esetben egy sarkalatos pontja a
hajóépítések, ha másért nem, hát azért, hogy nehogy leessen és tönkremenjen
minden addigi munka). Jó volna azt írni, hogy kész a belseje, így jöhet a
külseje, de azért ez így csak részben igaz. Ha ház lenne, akkor most azt
lehetne rá mondani, hogy szerkezetkész. Minden alkatrész beillesztve,
becsapolva, becsavarozva és beragasztva. Már csak az árboc oldalmerevítőihez
szükséges erősítéseket kell becsavarozni és jöhet az átfordítás.
Amióta az utolsó bejegyzés
megszületett, elkészült pl a külső szegélyléc.
Nem volt egyszerű művelet a
teljes hosszt kitevő lécek összeillesztése, hála
az elektromos gyalunak, viszonylag gyorsan és elég pontosan sikerült
elkészíteni a két darab, darabonként kb 4,5 m hosszú lécet, ami a hossza miatt oldalanként három darab léc összeillesztését és összeragasztását jelenti. …
aztán belülre még kétszer ennyi. Persze
ez nem ilyen egyszerű, mert a pontos illesztési felületekhez először
megfelelően rögzíteni kell a léceket egy … na mire is?… egy négy méteres
állványra. Ilyenem persze éppen nem volt kéznél, tehát készíteni kellett egyet.
Szerencsére egy használaton kívüli IKEA asztallábból és a tavaszi ácsmunkákból megmaradt deszkákból sikerült megépítenem (ráadásul ez jól jön majd még az árboc elkészítésénél is), így már semmi akadálya nem volt, hogy kb egy órán át (lásd: „viszonylag gyorsan”) nyígassam a gyalut.
Szerencsére egy használaton kívüli IKEA asztallábból és a tavaszi ácsmunkákból megmaradt deszkákból sikerült megépítenem (ráadásul ez jól jön majd még az árboc elkészítésénél is), így már semmi akadálya nem volt, hogy kb egy órán át (lásd: „viszonylag gyorsan”) nyígassam a gyalut.
gyalulás közben, megfelelően rögzítve |
Az illesztési felületek |
Miután sikerült összeillesztenem a léceket, egy pár napra magukra hagytam őket, had szokják a társaságot. Miután elválaszthatatlanok lettek, jöhetett a felszerelésük. Nem volt egyszerű művelet a négy és fél méteres rugalmas lécekkel dolgozni (sikerült is egy újabb szellőzőt nyitnom a sátor oldalára).
Összeillesztve de a görbületet megtartva... |
...egyenesnek tűnik |
Már több helyen olvastam
(hasonlóan elszánt hajóépítőknél), hogy az embernek sosincs elég
pillanatszorítója. Mivel erre a munkára készülve még vettem négy darabot, (így
25 db-ra növeltem az állományt) így egészen a ragasztás pillanatáig hittem,
hogy én kivétel vagyok. Hát nem. Jól jött volna még 4-5 db (és akkor még szó sem esett arról, hogy
ezzel a 25 darabbal, egyszerre csak az egyik oldalt tudtam megcsinálni).
Szerencsére az alkalmazott poliuretán ragasztó gyorsan köt és 3-4 óra múlva már
mehettem a másik oldalra.
Miután mindkét oldal megkötött olyan erős lett a hajó, hogy komolyan
elgondolkodtam, hogy a két sor belső koszorúléc helyett csak egy sort építek
be, és csak a majdani veretek, klemmek helyére teszek erősítéseket. Ez a meccs
még nincs lejátszva.
Ilyenkor jól jön, hogy a sátornak bármely oldala kinyitható |
További időigényes feladat a hátsó pad szerkezetének összeállítása. Ez önmagában többnapos művelet volt, ráadásul sokáig úgy tűnt, hogy a váz nem lesz elég erős ahhoz hogy megtartsa a kormányos súlyát de végül megfelelő mennyiségű csapolás és ragasztás után olyan erős lett, hogy az ülés vázánál fogva meg lehet emelni az egész hajót. A merevségnek azonban van egy ára. A hajó kb. 15 kilóval nehezebb a tervben szereplő értéknél. És a sok epoxizás még csak ezután jön. Azért gyorsan utánaszámoltam a dolognak és így kb. 1 cm-el lesz nagyobb a hajó merülése, cserében stabilabb is lesz…egy kicsit. Na ugye, hogy fog kelleni az a plusz 2,5 nm vitorlafelület ami az eredeti tervhez képest lesz. OK, nem fogom tudni tetőcsomagtartón szállítani.
Még egy pár apró, ám időigényes művelet volt a bordák méretre vágása, hogy a belső koszorúlécek is könnyen beilleszthetőek legyenek, az árboctartó becsapolása és becsavarozása, az árboctalp beszabása és beragasztása, illetve a középső pad tartókeretének összeállítása, amiben unokaöcsémtől is kaptam segítséget..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése